Cím: |
Goriot apó
| Szerző: |
Balzac, Honoré de (1799-1850) |
Közrem.: |
Biró Péter (ford.) |
Szerz. közl: |
Balzac ; [ford. Bíró Péter]
| Kiadás: |
[Budapest] : Akkord + Talentum, cop. 2012 |
Sorozat: |
Talentum diákkönyvtár |
Eto: |
840-31Balzac=945.11
| Tárgyszó: |
francia irodalom ; regény |
Egys.cím: |
Le père Goriot (magyar)
| Cutter: |
B 26
| ISBN: |
978-963-252-066-7
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
355 p.
| UKazon: |
201212200
| Kivonat: |
Balzac maga nevezte regényének hősét, Goriot apót "az apaság Krisztusának". A mű ma is úgy él a köztudatban, mint egy szenvedő, kiszolgáltatott, mártíriumot vállalt apa története, a lányai által kisemmizett, őket mégis az utolsó pillanatig szerető öregember regénye. Ilyenként szokás párhuzamba
[>>>]
Balzac maga nevezte regényének hősét, Goriot apót "az apaság Krisztusának". A mű ma is úgy él a köztudatban, mint egy szenvedő, kiszolgáltatott, mártíriumot vállalt apa története, a lányai által kisemmizett, őket mégis az utolsó pillanatig szerető öregember regénye. Ilyenként szokás párhuzamba állítani Lear királlyal. Balzac azonban sokkal többet 'titkolt bele' a regénybe, sokkal gazdagabbá, összetettebbé alakította, semhogy egyszerűen zseniális portrénak, egyetlen szenvedélyének élő ember átvilágításának láthatnánk. A mű szervesen illeszkedik az író hatalmas társadalomkritikai tablót felállító ciklusaiba, igen sok ponton kapcsolódik az Emberi színjáték más darabjaihoz. Igazi megértéséhez tudni kell, hogy a magára hagyott Goriot apót egyedül szánó, temetésén egyedül részt vevő Rastignac más Balzac-regényekben a nagy karrieristaként szerepel, szalonok hőse, a legszebb nők kegyeltje, az élet igazi császára. Itt azok a vonásai állnak előtérben, amelyek megmagyarázhatják, hogy e talán legfontosabb balzaci hős miért a leginkább komplex, jóból és rosszból legbonyolultabban "kikevert" alakja a szerző óriási embergalériájának. Rastignac ugyanazon panzió lakója, mint Goriot apó, s éles szemmel hamar észreveszi azt is, miért nem viszonozzák, miért nem viszonozhatják lányai apjuk szeretetét, milyen társadalmi és kötelező érvényű mozgások irányítják még a legkisebb, legmeghittebb sejt, a család belvilágát is. Ugyancsak a panzió minuciózus leírásából kapunk először képet arról a Párizsról, amely a további darabok legfőbb helyszíne, a "nagy" társadalomnak mintegy szimbóluma lesz. A regény vége, utolsó jelenete a világ regényirodalmának legtávlatosabb, legsejtelmesebb zárásai közé tartozik: Goriot apót eltemetve egy egész világ temetődik el. Rastignac híres szavai a temető hegyéről látható esti Párizshoz: "Most mirajtunk a sor!" - nemcsak saját pályája további küzdelmeit jelzik, nemcsak kihívást jelentenek, de új világok születésének próféciáját is. A mű talán a legnépszerűbb és egyúttal a legkiválóbb Balzac-regények közül való, középiskolások számára kötelező olvasmány - ezúttal jegyzetekkel kísért diákkönyvtári kiadásban ajánljuk fel beszerzésre. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|