Goda Imre főiskolai tanári munkássága nemcsak a 19. századi magyar és világirodalom oktatására irányult, hanem az irodalomtanítás módszertanára is. Rend és ritmus című módszertani kézikönyvében egy napjainkban a figyelem homlokterébe került pedagógiai ellentmondás föloldására vállalkozik. A szerző
[>>>]
Goda Imre főiskolai tanári munkássága nemcsak a 19. századi magyar és világirodalom oktatására irányult, hanem az irodalomtanítás módszertanára is. Rend és ritmus című módszertani kézikönyvében egy napjainkban a figyelem homlokterébe került pedagógiai ellentmondás föloldására vállalkozik. A szerző abból a széltében elterjedt megállapításból indul ki, hogy a pedagógia elméletének gyors fejlődésétől messze elmarad a gyakorlat; ahogy írja: „ijesztő divergenciának vagyunk tanúi. Épp ezért arra vállalkozik, hogy egy újszerű irodalomtanítási módszertant adjon közre. Az általa kidolgozott tanítási folyamatnak négy fázisa van: az oktatás liturgiája (rituáléja), metodikája (módszertana), koreográfiája (fogalmi rendszere) és az irodalmi szöveg dekódolása (értelmező befogadtatása). Első lépésben megfordítja a tanítás rituáléját, és a korábban elterjedt induktív módszertan helyett a deduktív logikájú tanuláselméletre helyezi a hangsúlyt, vagyis főszerepet szán a tanári célképzésnek. A metodikai fázisban a módszereket (célkitűzés, motiválás, előkészítés, bemutatás, magyarázat és szemléltetés, dialógusok, indirekt irányítás, rögzítés, ellenőrzés, értékelés) és az eszközöket (tankönyv, irodalomtörténeti és –elméleti ismeretek) veszi számba. A tanítási folyamat fogalmainak (tanítási alapegységek, formai szerkezetek, helyzetek, induktív és deduktív stratégiák, példák), azaz koreográfiájának áttekintése után az irodalmi szöveg dekódolásának módszertanába avat be. Itt voltaképp arról beszél, hogy a költő képes beszéde miképp fordítható le a „logika nyelvére, azaz a mű miként válhat a megértés tárgyává. A műelemzés gyakorlásához két 19. századi klasszikus költő mű megtanításának folyamatát hozza példának: Arany János Toldiját és Petőfi Sándor János vitézét. A konkrét metodikai folyamatleírások után a könyv végén a szerző megjegyzi: „A jó tanár () az imént körülírt irányításon túl sokféle sugalmazást, ösztönzést tud adni. Szerinte tananyagon, módszertanon túl az igazi irodalomtanár az indirekt módszerekkel a világ kulturális gazdagságára, a nemzet szellemi örökségére nyitja rá diákjai szemét. Goda Imre módszertani kézikönyve magyar szakos tanárok és tanárjelöltek „kötelező olvasmánya; iskolai könyvtárak állományába tartozik. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]